10 lucruri la care trebuie sa renunti pentru a fi mai eficient la serviciu

Se aplica doar celor care fac „munca de birou” (deci „gulerelor albe”):

1. Messenger. In Romania cel mai popular este Yahoo Messenger, in alte tari Live Messenger-ul de la Microsoft; se mai folosesc si Skype, ICQ sau mai nou lansatul Buzz de la Google. Toate acestea te fac sa pierzi enorm de mult timp. Ai facut vreodata un calcul pentru a vedea cate ore iti petreci pe „mess”? Cu siguranta subestimezi aceasta valoare! Chatul e intermitent, vorbesti in multe reprize scurte si atunci ai impresia ca nu ai pierdut mare lucru, dar adunate toate aceste perioade au ca rezultat un interval enorm de timp. In plus, de cate ori lasi balta un proiect pentru a raspunde unui mesaj care tocmai a aparut in coltul din dreapta-jos, iti pierzi concentrarea si dureaza pana creierul tau poate reveni la starea initiala de focusare.

Solutia: Renunta la messenger cu totul; pentru urgente exista telefonul mobil. Daca esti nevoit sa vorbesti cu clienti si parteneri de afaceri, fa-ti un cont separat unde sa ii ai in lista doar pe acestia si stabileste niste intervale orare clare in care poti fi deranjat.

2. E-mail. Unii folosesc interfata web pentru a-si accesa casuta de mail (Yahoo, Hotmail, Gmail), altii software specializat, mai ales pentru conturile de firma (Outlook, Thunderbird). Problema este asemanatoare cu cea de la primul punct: esti deranjat mult prea des! Daca ti-ai setat programul de mail sa-ti trimita notificari de cate ori primesti un mesaj nou, sunt sanse mari sa fii intrerupt la fiecare 5-10 minute. Majoritatea mailurilor primite sunt prostii; inca nu te-ai plictisit de scrisori in lant cu bancuri sau power-point-uri dragute pe care te simti obligat sa le trimiti si celorlalti din lista? Asta nu e decat aplicarea principiului „capra vecinului” in mediul online: daca tu ti-ai pierdut 10 minute din viata degeaba, de ce sa nu-si piarda si colegii tai!

Solutia: Verifica-ti mailul doar o data pe zi, maxim de doua ori daca lucrezi intr-un domeniu cu multe urgente. Cel mai bine e dimineata cand vii la birou si cu o ora inainte de plecare. In rest, tine inchis softul de mail. Nu iesi din mail pana nu ai Inbox-ul gol, cu toate mesajele rezolvate intr-un fel sau altul, fie ca le-ai sters, le-ai trimis un raspuns, le-ai forwardat sau le-ai pus intr-un folder.

3. Jocuri online. Vorbim despre jocurile de Facebook (Farmville, Mafia Wars, Social City), despre Travian si Triburile, sau chiar despre secretarele care joaca Solitaire. Toate astea iti rapesc timp pretios din viata, de pomana. Nu mai amana proiectele importante, apuca-te de ele! Daca chiar nu ai de lucru, perfectioneaza-te, foloseste netul ca sursa de informatii pentru a deveni mai bun in domeniul tau si a gasi un alt job, in care sa castigi mai bine, sa nu te mai plictisesti, sa iti indeplinesti scopuri mai importante in viata decat trecerea la nivelul urmator.

Solutia: Renunta brusc si definitiv la toate. Cele locale le poti sterge de pe calculator, cu tot cu arhiva ta de jucator (sau poti ruga administratorul de sistem sa faca asta); pentru cele de pe net ar fi indicat sa-ti stergi userul sau daca asta nu e posibil, sa iti distrugi total lumea ta virtuala (vinde tot ce ai, preda-te la inamici etc.) pentru a nu mai fi tentat sa repornesti de la zero.

4. Cafea. E doar un viciu nevinovat, vei spune! Nu e chiar atat de nevinovat. Cafeaua nu are efecte atat de nocive ca alte droguri, dar iti provoaca totusi o dependenta, iar asta nu e bine – pentru a fi puternic trebuie sa renunti la orice forma de dependenta. Creierul tau este supra-stimulat de cofeina, desi esti intr-un mediu unde nu faci activitati fizice intense. Pe langa efectele negative asupra neuronilor, poti avea probleme cu tensiunea, tulburari ale somnului si dureri de cap. In plus, pierzi mult timp pregatind cafeaua, socializand inutil pentru a-ti amana treburile mai importante.

Solutia: Daca esti un bautor de categorie grea, incearca sa scazi zilnic „doza” pana cand in 7-14 zile renunti de tot. Daca iti place gustul, poti incerca cafeaua fara cofeina ca inlocuitor. In primele zile te vei simti obosit, vei avea migrene si somnolenta, dar dupa vreo saptamana vei vedea ca te simti mult mai bine decat colegii tai „dependenti”.

5. Barfe. Colegii tai te cheama afara la „o tigara”. Ce faci? Despre renuntarea la tutun nici nu are rost sa mai pomenesc, sunt atat de cunoscute efectele negative ale fumatului incat nu-si mai au locul aici. Dar fumatul la firma este asociat de fapt cu barfele, adica adunarile spontane ale angajatilor care stau si discuta aberatii. Daca nu ar exista pretextul de a fuma, sefii ar fi mai greu de convins sa tolereze asemenea intreruperi dese ale activitatii, care oricum se prelungesc mult mai mult decat e cazul. Dar tu castigi ceva din toate astea? Are vreun rost sa iti dai cu parerea despre viata altora si sa accepti sa faci parte dintr-o turma doar pentru ca simti presiunea grupului?

Solutia: Renunta la fumat si foloseste asta ca scuza cand esti chemat afara. Daca vrei sa vorbesti cu colegii, fa-o in particular cu cei cu care chiar ai ce discuta sau in grup cand e cazul, dar pe un subiect clar si interesant. Discutiile de dragul discutiilor sunt pierdere de vreme.

6. Nopti pierdute. Esti tot timpul obosit, abia iti poti tine ochii deschisi in fata monitorului, nu ai niciun chef sa lucrezi, ba mai simti si o usoara durere de cap. In mod clar nu poti da randament. A cui sa fie vina? Corpul uman are nevoie de 6-9 ore de somn pe noapte (in functie de metabolismul fiecaruia). Daca se intampla intr-o noapte sa-l pacalesti, va rezista. Dar daca faci din asta un obicei si dormi putin incercand sa folosesti la maxim timpul, vei deveni tot mai obosit si surmenat. E o falsa rezolvare! Doua ore nedormite in care te straduiai sa faci ceva ar fi putut fi inlocuite cu doua ore in plus de somn si a doua zi probabil ca reuseai sa termini acea treaba mult mai repede, fiind odihnit.

Solutia: Ai grija de trupul tau! Respecta-i dorintele, pentru ca altul n-ai. Planifica-ti mai bine timpul si odihneste-te in mod adecvat. Beneficiile o sa-ti fie evidente in scurt timp.

7. Mancare proasta. Prin „proasta” inteleg multa si nesanatoasa. Daca lucrezi la un birou si nu faci prea multa miscare, sunt foarte mari sansele sa te ingrasi. Iar infometarea nu e o solutie, pentru ca organismul tau are nevoie de nutrienti, de vitamine si minerale. Nu poti trai doar cu saorma, gogosi, covrigi si placinte! Obezitatea aduce cu sine multe alte probleme de sanatate si iti va scurta viata considerabil. Dar nu trebuie sa astepti pana atunci: vei vedea ca incepi sa te misti mai greu, sa obosesti mai repede si sa-ti pierzi concentrarea. Pe langa astea, prestanta ta scade daca esti gras, sansele de a obtine o promovare si a de a fi apreciat de colegi sunt mai mici.

Solutia: Alimentatie echilibrata (cu mai multe legume si fructe) plus exercitii fizice; e foarte simplu. Renunta la fast food, pune-ti „pachetel” cu mancare de acasa sau comanda mancare buna prin catering; daca poti, du-te pe jos pana la birou, nu mai folosi liftul, deplaseaza-te mai mult pe propriile picioare.

8. Multitasking. Unii sustin ca lucreaza mai bine cand fac mai multe lucruri deodata. Se mint singuri. E o iluzie sa crezi ca poti face bine numeroase proiecte simultan. Le poti face prost, e adevarat, dar asta vrei? Mitul lui Napoleon e… un mit. Noi, oamenii normali, oricat de distributiva am avea atentia, nu suntem computere. Daca nu ma crezi poti face un experiment. Lucreaza la 5 lucruri deodata intr-o zi, iar a doua zi lucreaza la aceleasi 5 consecutiv. Incearca sa alegi niste proiecte la care sa poti cuantifica rezultatele. Sunt convins ca a doua zi va fi mult mai productiva. Iar cand renunti sa mai faci treburile de mantuiala dand vina pe lipsa de timp, va creste si satisfactia ta si chiar castigurile materiale.

Solutia: Ai intuit-o deja: planifica-ti mai bine activitatea, atribuind intervale orare foarte clare pentru fiecare proiect la care lucrezi. Nu ceda tentatiei de a face si altceva intre timp. Ramai focusat pe un anume task pana il termini, ia o pauza, apoi treci la urmatorul.

9. Scuze. Cu totii le avem: nu am putut face X din cauza de Y. Y poate avea numeorase forme: lipsa de timp, sefii rai, clientii naspa, colegii rauvoitori, intarzieri ale furnizorilor, calculatorul defect etc. Scuzele sunt pentru ratati. Tu vrei sa fii un invingator, nu? Atunci gaseste o rezolvare!

Solutia: Incearca sa lucrezi la proiectul tau si in noile conditii nefavorabile. Problema aparuta este reala sau e doar in mintea ta pentru ca de fapt nu prea ai chef de acel lucru? Daca problema este atat de grava incat chiar ti-a blocat total respectivul proiect, treci la altul. Daca tot trebuie sa astepti, nu are sens sa pierzi timpul. Asigura-te totusi ca cineva lucreaza intre timp pentru ca situatia sa fie depasita cu succes.

10. Job. Da, renunta la job, ai citit bine. Cand trebuie sa te hotarasti sa faci asta? Un bun moment ar fi acum, daca ai ajuns pana acest punct si esti convins ca ceea ce am scris eu la celelate puncte nu se poate aplica in cazul tau. E clar ca nu mai ai ce cauta la acest serviciu daca munca e un chin pentru tine si ai face orice ca sa o eviti, inventand scuze pentru a nu lucra si asteptand doar sa treaca timpul cat mai repede pentru a pleca acasa. Nu poti sa ai o cariera de succes daca faci ceva ce nu iti place. Mai devreme sau mai tarziu trebuie sa iei o decizie. De ce nu acum?

Solutia: Fa-ti o rezerva de bani; rezolva-ti toate obligatiile restante la actualul loc de munca; cauta-ti alt job; depune preaviz si da-ti demisia. Daca tot faci o schimbare radicala in viata ta, ai putea sa te gandesti daca nu ti-ar fi mai bine ca liber-profesionist sau patron al propriei firme; chiar iti place sa lucrezi pentru altii sau te simti doar confortabil in „rat race” si ti-e frica sa iesi?

3

No Responses

Write a response