De ce sunt totusi ateu?!

Amicul Horia Nasra ma provoaca la o discutie pe tema credintei in Dumnezeu si a influentei pe care aceasta o are in politica. Mi-e greu sa refuz, mai ales cand observ dificultatea pe care o are o persoana cu convingeri de stanga in a-si impaca principiile politice cu credintele religioase.

As incepe prin a mentiona ca baza de la care plecam este oarecum gresita. Teismul si ateismul nu sunt relevante in politica sau in societate. Daca vorbim strict de o optiune filosofica, aceea de a crede sau nu in existenta unei divinitati, aceasta e o convingere pur personala care nu aduce cu sine niciun fel de repercusiuni in viata sociala. Doar cand o persoana devine adepta unei anumite religii si imbratiseaza acel sistem de valori se va manifesta activ in societate, intr-un mod diferit de o persoana nereligioasa. Astfel, un om care crede intr-o divinitate abstracta, dar nu impartaseste vreo credinta religioasa, poate fi cu greu deosebit de un ateu in spatiul public.

Stanga a fost asociata cu ateismul datorita originilor istorice; daca liberalismul renascentist a adus cu sine secularizarea si toleranta religioasa, socialismul proletar care i-a urmat a promovat in mod explicit renuntarea la religie, vazuta ca un instrument de exploatare a maselor, folosit de catre burghezie si aristocratie. Faptul ca asa-zisa stanga romaneasca (care e sublima, dar lipseste cu desavarsire) este religioasa, spre deosebire de tot restul Europei, face parte din “specificul romanesc”, care stim cu totii cate beneficii aduce tarii noastre…

In statele dezvoltate, partidele de stanga sunt seculariste; diferenta ar fi ca in Europa exista o distinctie clara intre socialisti si liberali, pe cand in Statele Unite cele doua orientari se regasesc in aceeasi grupare politica: Partidul Democrat. In aceste tari, stanga se considera progresista, punand pe primul plan omul (in contrapondere cu natiunea si religia, promovate de catre dreapta). Este discutabil in ce masura evolutia sociala are loc cu adevarat mai rapid datorita acestei doctrine.

In America de Sud spre exemplu, stanga este apropiata de catolicism, la fel cum in România are legaturi stranse cu ortodoxia; motivele sunt complexe, as enumera insa lipsa unei Renasteri, nivelul scazut de cultura civica al populatiei, predispozitia spre colectivism (promovat de biserica sub forma comunitatii si de socialism sub forma etatismului) in defavoarea individualismului, lipsa responsabilitatii personale si asteptarea unor forme de asistenta sociala, precaritatea democratiei si dorinta de autoritarism (lideri puternici, personaje providentiale, sistem ierarhic rigid) etc.

Trecutul romanilor nu este “ombilical legat” de ortodoxie, desi propaganda recenta a incercat inducerea acestei idei. Fara Scoala Ardeleana (greco-catolica), Romania ar fi folosit alfabetul chirilic si s-ar fi alaturat cu entuziasm miscarii pan-slaviste. Biserica Ortodoxa Romana a avut o atitudine obedienta fata de orice grupare aflata la putere, de la fanarioti si regi pana la legionari si comunisti; si-a urmarit constant interesele (foarte lumesti si materiale de altfel) si a reusit sa ajunga azi o mare corporatie, condusa de fosti securisti cu experienta in management si manipularea maselor.

Echilibrul intre stiinta si religie e foarte frumos in teorie, doar ca in cazul unor exemple concrete se cam clatina. Il putem asemana cu echilibrul intre realitate si horoscop, intre astronomie si astrologie, intre meteorologie si paparuda…

Albert Einstein nu avea o religie, era un deist. El percepea divinitatea ca o forma de perfectiune cosmica, o totalitate a legilor universului, menite a fi descoperite de catre oameni. Evident, diferenta intre el si un ateu era minima, pe cand cea intre el si o persoana credincioasa era una extrem de mare. In 1954, savantul scria: “Cuvantul “dumnezeu” nu este nimic altceva pentru mine decat expresia si produsul slabiciunii umane; Biblia este o colectie de legende onorabile, dar primitive, care sunt, in orice caz, destul de copilaresti. Niciun fel de interpretare, indiferent cat de subtila, nu-mi poate schimba opinia. “

Konstantin Tsiolkovsky era probabil tot un deist, dupa felul in care se exprima; de altfel, oamenii de stiinta rareori se declara atei convinsi, considerandu-se mai degraba agnostici, pentru ca demonstrarea inexistentei divinitatii este aproape imposibila, la fel ca si demonstrarea existentei acesteia.

Isaac Newton a fost intr-adevar un om credincios. Sa nu uitam insa ca el a trait in secolul 17, cand un ateu declarat putea foarte bine sa fie ars pe rug de Inchizitie. Newton este apreciat pentru unele idei ale sale (legate in special de teoria gravitatiei), dar mare pare din scrierile lui sunt aberante – pe langa lucrari teologice l-a preocupat si alchimia, de exemplu.

A spune ca stiinta nu poate exista fara religie e ca si cum spune ca pestele nu poate trai fara o bicicleta. Nu doar ca nu exista o legatura cauzala intre cele doua, dar autoritatile religioase au facut tot ce le-a stat in putinta pentru a bloca progesul stiintei in ultimele secole.

Sunt insa total de acord ca omul il creeaza pe Dumnezeu dupa chipul si asemanarea sa. Toate cartile sfinte au fost scrise de oameni, astfel ca personajele supranturale descrise in ele reflecta fidel obiceurile locale ale tribului respectiv.

Nu cred ca poate exista un echilibru sau o coexistenta fericita intre religie si stiinta. Complementaritatea poate fi sub forma unui ayatolah care foloseste inginerii pentru a crea arme atomice, cu care sa extermine infidelii… Religia isi traieste de altfel ultimele zvarcoliri in aceste decenii. Avand acces liber la informatie, cu comunicatii instantanee si sisteme rapide de transport global, manipularea se face tot mai greu si sfarsitul superstitiilor este inevtabil.

Pentru tine, ca om politic, Horia draga, obiectivul ar trebui sa fie distinctia clara intre om moral si om religios. Cand populatia va intelege ca religia nu detine monopolul moralitatii, nu va mai fi nevoie de atat de multa ipocrizie, se vor putea da mai putini bani bisericilor si politicienii vor avea ocazia sa fie ceva mai cinstiti.

3

37 Responses

  1. bogdana
    25 Ianuarie 2011
    • Adrian
      25 Ianuarie 2011
  2. Cristi
    4 Februarie 2011
  3. cristi
    4 Februarie 2011
    • Adrian
      4 Februarie 2011
  4. cristi
    4 Februarie 2011
    • Adrian
      5 Februarie 2011
  5. RaduR
    13 Octombrie 2011
  6. gag
    9 Noiembrie 2011
  7. Ana
    9 Noiembrie 2011
  8. Adrian
    12 Noiembrie 2011
  9. Stefan
    8 Decembrie 2011
    • Adrian
      8 Decembrie 2011
  10. Ana
    9 Decembrie 2011
  11. Stefan
    11 Decembrie 2011
  12. Ana
    11 Decembrie 2011
  13. Stefan
    12 Decembrie 2011
    • Adrian
      14 Decembrie 2011
  14. Ana
    12 Decembrie 2011
  15. Stefan
    12 Decembrie 2011
  16. Ana
    12 Decembrie 2011
  17. Stefan
    14 Decembrie 2011
  18. Ana
    15 Decembrie 2011
  19. Stefan
    15 Decembrie 2011
  20. cristi
    16 Decembrie 2011
  21. Stefan
    17 Decembrie 2011
  22. cristi
    18 Decembrie 2011
  23. gilu
    23 Februarie 2012
  24. ionut23
    7 Aprilie 2012
  25. Ordo
    10 Aprilie 2012
  26. kdșaksțfdkațș
    10 Aprilie 2012
  27. kdșaksțfdkațș
    10 Aprilie 2012
  28. Adrian
    24 Aprilie 2012
  29. Adrian
    24 Aprilie 2012
  30. Stefan
    25 Aprilie 2012
  31. Mari
    13 Iulie 2012

Write a response