O schimbare în fiecare săptămână – (4) Nu mai mânca noaptea

O schimbare în fiecare săptămână – (4) Nu mai mânca noaptea

Săptămâna aceasta mi-am propus să elimin un obicei foarte prost, care din păcate s-a instaurat în viața multora dintre noi: mâncatul noaptea. Este ușor de înțeles de ce a ajuns acest lucru să fie atât de comun: majoritatea dintre noi suntem foarte ocupați, lucrăm și alergăm toată ziua, mâncăm pe fugă (și nu foarte sănătos), iar seara e momentul în care ajungem acasă, putem în sfârșit să ne relaxăm și suntem tentați să ne desfătăm cu mult mai multă mâncare decât am avea nevoie.

Pentru mulți dintre noi, „oamenii moderni”, tiparul este: un mic dejun foarte rapid și nehrănitor (de exemplu, produse de patiserie) sau chiar inexistent (o cafea), un prânz luat în grabă (meniul zilei de la un local sau mâncarea standard de la catering, ori mai rău, o șaorma), junk food pe tot parcursul zilei (bomboane, biscuiți, chipsuri etc.), iar seara, acasă, la ore târzii, o cina mult prea consistentă, urmată la scurt timp de somn. Aceasta e rețeta pentru obezitate și multe alte probleme de sănătate. Se numește malnutriție (da, ea nu există doar la copiii din Africa, ci și la noi, nu pentru că am mânca puțin, ci pentru că mâncăm prost).

Un principiu de bază pe care vreau să-l urmez este acela de a nu mânca cu 4 ore înainte de culcare. Hrana îngurgitată atât de târziu nu mai are cum să fie consumată de organism, ci se depune ca grăsime. De asemenea, somnul este mai greoi, pentru ca nu e confortabil să digeri o masă copioasă în timp ce dormi.

Există un celebru sfat, pe care îl puteți găsi pe unele site-uri și forumuri „de nutriție”, care susține că nu ar trebui să mâncăm după ora 18:00. În opinia mea, este o idee stupidă sau măcar învechită, pentru că se bazează pe ritmul cotidian de acum un secol, când toată lumea se trezea la primele ore ale dimineții și se culca seara „odată cu găinile”.

Da, dacă ne-am trezi la 6:00 și ne-am culca la 22:00, ar fi un sfat bun. Dar câți dintre noi fac asta? O dietă trebuie să fie personalizată, pentru a acomoda diferite stiluri de viață. Dacă un om se culcă la 3:00 noaptea și se trezește dimineața la 10:00, este total nerealist să-i pretinzi să nu mănânce nimic după ora 18:00. Este de asemenea și nesănătos să stea treaz 9 ore fără sa mănânce (de la 18:00 la 03:00), poate avea probleme cu stomacul, își dereglează glicemia, este lipsit de energie etc. Pentru astfel de persoane, principiul de a nu mânca cu 4 ore înainte de a merge la somn este mult mai realist și normal.

Ce se întâmplă însă dacă nu am apucat să mâncăm mare lucru în cursul zilei, s-a făcut târziu seara și ne este foame? Soluția de compromis este de a mânca ceva ușor (în cazul meu: niște alune sau un măr), pentru a potoli senzația de foame fără însă a te umple cu mâncare nedigerabilă în timp util. În niciun caz nu este o variantă bună luarea unei cine consistente, pentru că senzația de foame va fi înlocuită de senzația neplăcută a unui stomac plin în timp ce stai pe orizontală, un somn mai prost și o inevitabilă creștere în greutate.

Pentru mulți va fi dificilă renunțarea la ronțăitul diverselor prostioare în timp ce stau seara la televizor sau la laptop. Deși nu se pot clasifica ca o masă propriu-zisă, e vorba tot de mâncare, deci interdicția se aplică și în cazul lor. Când ne uităm la un film sau stăm pe internet, suntem tentați să mâncăm mult mai mult decât în mod normal, astfel că niște semințe inofensive, de exemplu, pot duce la sute de calorii consumate, din cauza cantității mari de care nu am fost conștienți.

Această schimbare poate părea restrictivă, însă vă garantez că nu este atât de greu de „instalat” și vă veți simți mult mai bine după ce o puneți în aplicare, încă din primele zile. În plus, pentru cei care aveau o alimentație obișnuită și greșeau doar în această privință, se va observa destul de rapid o scădere în greutate, fără prea mare efort.

26

2 Responses

  1. ironlessons
    7 Mai 2015
    • Adrian Avarvarei
      16 Mai 2015

Write a response