O schimbare în fiecare săptămână – (6) Bea apă suficientă!

O schimbare în fiecare săptămână – (6) Bea apă suficientă!

Trebuie să recunosc că nu am avut niciodată problema asta, de a nu bea apă destulă. Scriu acest text pentru că am observat că mulți alții o au. Prima oară când am întâlnit o persoană care nu bea aproape deloc lichide am fost foarte surprins și nu reușeam s-o înțeleg. Nici acum nu pot empatiza foarte mult, dar măcar sunt conștient că problema există.

De ce ar trebui să bei apă des? Pentru că organismul tău conține între 55% și 75% apă, toate organele au nevoie de ea și e necesar să fie mereu împrospătate rezervele. Apa îți aduce vitalite, îți face corpul să funcționeze mai bine și să facă față mai ușor stresului fizic sau psihic.

Apa insuficientă duce la deshidratare, care se manifestă negativ în multe feluri: senzația de slăbiciune (lipsă de energie), amețeală, dureri de cap, confuzie, palpitații și chiar leșin. Semnele cele mai evidente sunt setea, gura uscată, limba umflată, urina puțină și colorată intens, lipsa transpirației.

Sigur că nu vorbim acum de deshidratare intensă, de genul celei pe care ai putea-o avea dacă ramăi fără apă mergând prin deșert, ci de lipsa unei hidratări suficiente pe o perioadă mai lungă, care aduce simptomele de mai sus, dar la o intensitate mai mică.

Însă efectele se acumulează, le-am observat la cunoștințele mele care aveau problema asta și se plângeau mereu că sunt bolnavi și slăbiți, deși soluția era foarte simplă. Mai ales femeile se pare că au acest obicei, nu știu exact care este explicația. Mie unuia mi se pare absurd când cineva îmi zice că a uitat să bea apă!

De asemenea, unul din cele mai stupide lucruri pe care le-am auzit (și care cred că este destul de specific românesc) este replica „nu vreau să beau apă ca să nu transpir”, dată vara pe caniculă. Asta este rețeta sigură pentru deshidratare gravă! Eu înțeleg că unora le e lene să se spele și vor să evite transpirația, dar totuși, să alegi mai bine să ajungi bolnav… e aberant!

Eu am mereu lângă mine în casă o sticlă mare de apă. E mai simplu așa decât cu un pahar, pentru că aș face prea multe drumuri să-l umplu. Când călătoresc cu mașina, trenul sau autocarul, iau mereu apă în cantități mari (cam 250 ml pentru fiecare oră de drum). Prin oraș opresc periodic la terase, alimentare sau tonomate și cumpăr apă sau suc cu îndulcitor. Practic, aproape niciodată nu trec mai mult de 2 ore fără să beau apă.

Pentru cineva care are o problemă cu asta, soluția este să își instaleze o nouă obișunință. Nu durează mult până intră în rutină și devine ceva normal. Se pot planifica momentele când trebuie să bei apă, fie periodic (gen: la fiecare 2 ore) sau în funcție de alte activități zilnice (după trezire, înainte sau după fiecare masă, înainte de culcare etc.). Important este ca totalul să fie suficient.

Nu sunt adeptul cantității fixe recomandate mai nou, de 2 litri pe zi, deși eu beau mai mult de atât. Nevoile de apă diferă în funcție de organism, de activitatea fizică și de dietă. Pentru cineva sedentar care mânancă alimente cu multe lichide în ele e suficient și mai puțin de 2 litri, pe când pentru o persoană foarte activă e necesar mai mult. Cantitatea se poate regla pe parcurs, în funcție de cum reacționează corpul în timp.

Mai trebuie menționat și că o hidratare normală ajută la evitarea obezității. Oricât de ciudat ar suna, sunt oameni care mănâncă în loc să bea apă. Dacă începi masa cu un pahar de apă, sunt șanse mari să nu consumi atât de multă hrană, pentru că ai deja senzația că ești plin.

Important este să fii conștient dacă ai această problemă și să faci ceva în direcția rezolvării ei. E un lucru absolut banal, ușor de rezolvat, care poate să-ți îmbunătățească mult sănătatea și să te facă mai activ.

37

No Responses

Write a response