Raul e provocat de lipsa credintei?

Aud des aceasta idee in cultura populara: X a facut nu-stiu-ce fapta negativa pentru a nu are „frica de Dumnezeu”, sau Y e „un om fara niciun Dumnezeu”. Raul e asociat cu lipsa credintei in divinitate, iar binele cu prezenta ei. Dar este gresit!

Majoritatea infractorilor sau a „oamenilor rai” sunt credinciosi. E usor sa vezi asta urmarind declaratiile lor de la televiziune, discutand direct cu unii dintre ei sau facand statistici prin inchisori. Un studiu din Statele Unite arata ca peste 99% din condamnatii la moarte (pentru crime) sunt credinciosi, procent mai mare decat cel al persoanelor religioase din populatia totala. Cum se poate explica asta? De ce cad mai usor prada ispitelor diavolesti cei credinciosi si nu ateii?

In randul necredinciosilor, infractionalitatea e mult mai redusa si spiritul umanitar mult mai prezent. Care sa fie cauzele? Cum de poate exista morala si altruism fara religie? Oare sa fie umanismul o stare naturala a omului si credinta in niste promisiuni false doar o ratacire care deturneaza adevaratul sens al existentei noastre, canalizandu-ne energiile intr-o directie gresita?

Lupta dintre bine si rau este una dintre cele mai importante teme ale credintelor provenite din Orientul Mijlociu (crestinism, islamism, mozaicism). Acest cliseu repetat obsesiv, usor de inteles la orice varsta indiferent de educatie, a produs o deformare dureroasa in mentalul colectiv. Credinciosii au ajuns sa gandeasca in termeni contrari, sa vada realitatea in alb si negru, fara a mai incerca sa gaseasca explicatii complexe la unele probleme complicate. Astfel s-a ajuns la crime si suferinte greu de imaginat in alte societati, bazate pe o morala mai apropiata de cea naturala.

Fiind indoctrinati sa creada sa persoanele necredincioase sunt rele, oamenii religiosi reusesc cu greu sa comunice normal cu un non-religios, nefiind capabili sa isi relativizeze propriul sistem de valori. Antagonismul bine-rau e o paradigma existentiala, fiind foarte greu de schimbat. Marea problema apare insa in cazul fanaticilor religiosi. Daca a fi religios inseamna a fi mai bun, a fi foarte religios ar trebui sa inseamna sa fii si mai bun. Intuitiv, ar trebui sa existe aici o directa proportionalitate. Dar cum se explica atunci comportamentul agresiv si distructiv al fanaticilor? Nu este fanatismul religios o culme a credintei, nu ar trebui ca cei mai religiosi oameni sa fie si cei mai buni?

Musulmanii dementi care au condus avioanele in turnurile gemene din New York pe 9/11, sectele crestine sinucigase din sudul Statelor Unite, evreii radicali care ucid palestinieni, preotii catolici care violeaza copii, calugarii ortodocsi care crucifica tinere bolnave sub pretextul exorcizarii – nu sunt oare toti acestia niste produse ale religiei in cea mai pura forma a sa? Nu ar trebui sa fie luati ca repere morale, nu sunt ei cei mai credinciosi din cultul respectiv? Cum se explica raul provocat de ei, cand sunt cel mai aproape de Dumnezeu?

Un pas important pe calea maturizarii inseamna renuntarea la prejudecati religioase. Nu poti prelua dintr-o credinta numai ce iti convine, ignorand in acelasi timp nenorocirile produse de adeptii ei cei mai radicali. A fi moderat inseamna de fapt a fi ipocrit, inseamna a fi prea fricos pentru a renunta de tot si prea superficial pentru a-ti duce convingerile pana la capat.

Raul nu e provocat de lipsa credintei, ci de natura umana. Iar de multe ori religia e folosita ca o scuza pentru rau, de persoane lipsite de etica care nu isi urmaresc decat propriul interes sau au probleme psihice, dar nu sunt oprite la timp de cetateni responsabili din teama de a nu le jigni convingerile.

Moralitatea e universala, morala umanista face parte din noi. Cand ti se spune sa faci ceva si ai retineri, gandeste-te de doua ori; poate instinctul tau e mai corect decat indicatiile altora, poate tu nu esti capabil sa faci rau dar altii te imping in aceasta directie pentru a-si atinge niste scopuri meschine si au impresia ca te pot manipula usor…

2 Responses

  1. molusca
    4 Aprilie 2011
    • Adrian
      12 Aprilie 2011

Write a response