SNCFR, o bataie de joc!

SNCFR, o bataie de joc!

Sistemul nostru de transport feroviar a ramas la un nivel primitiv. In perioada comunista s-a construit multa infrastructura feroviara, Romania avand o pozitie privilegiata in Europa din acest punct de vedere. In ultimii 18 ani nu s-a mai construit nimic, nici macar ce exista nu s-a renovat. Au ramas inca multe trasee care nu sunt electrificate, iar viteza maxima permisa de sinele existente este foarte mica, astfel ca nu se pune problema introducerii unor trenuri de mare viteza.

De altfel, se poate observa situatia paradoxala aparuta dupa aparitia trenurilor “Sageata Albastra”: acestea erau concepute pentru trasee scurte si viteza mare, dar in tara noastra raman la o medie de sub 80 km/h. Astfel sunt folosite mult sub capacitate, iar drumurile dureaza prea mult si calatorii nu se simt confortabil – scaunele si interioarele vagoanelor nu au fost gandite pentru trasee mai lungi de 6 ore cum se intampla la noi. Sageata romaneasca este impotenta, fortata sa se tarasca pe sinele vechi perioada voluntariatului proletar – remember Salva-Viseu?…

Locomotivele si vagoanele noi sunt putine inca, majoritatea celor folosite azi sunt vechi de peste 30 de ani. Daca locomotivele se descurca inca decent, conditiile in vagoane, in special in trenuri accelerate, personale si de navetisti, sunt execrabile, demne de o tara africana. Aici si calatorii poarta o parte din vina, lipsa de educatie civica isi spune cuvantul, astfel ca si vagoanele noi sunt vandalizate in scurt timp de la punerea in circulatie. Dar nu putem omite nici firmele-capusa care se ocupa de salubrizarea si refacerea vagoanelor vechi, incasand bani buni din bugetul de stat si prestand servicii indoielnice.

Preturile SNCFR au crescut constant, ajungand acum la sume exorbitante; pe aceleasi trasee, un bilet de tren a ajuns sa coste cel putin dublu fata de un bilet de autobuz, in conditiile in care autobuzele apartin unor firme particulare care obtin chiar si profit din aceasta activitate, iar SNCFR este subventionat in proportie de peste 50% de catre stat, adica din banii nostri. Practic, costul real al unui bilet de tren – si nu e vorba de Intercity – este de cel putin 4 ori mai mare decat la un bilet de autobuz. Va imaginati cat de mari sunt pierderile si furturile daca exista o asemenea diferenta? In Europa de Vest, subventiile pentru calea ferata se justifica prin investitiile constante in infrastructura, care sunt extrem de costisitoare; dar la noi, unde investitiile sunt zero, cum se pot justifica? Ineficienta si hotia sunt trecute cu vederea de guvernanti…

Furturile exista la toate nivelurile. Pe cursele scurte de navetisti si pe trenurile personale, mersul “cu nasul” este regula, nu exceptia. Evident, aceste trasee devin neprofitabile, dar sunt sustinute in continuare de restul retelei. Smecheria unora este compensata de fraierirea altora; platim cu totii pentru ca unii sa fie mai destepti si pentru ca “nasul” sa se imbogateasca.

Personalul din trenuri a inceput sa se mai civilizeze, dar mai e mult pana departe. Si in acest caz calatorii poarta o parte din vina , avand un comportament neadecvat si obligand de multe ori angajatii SNCFR sa reactioneze dur. Vanzatoarele de pe la ghisee au inceput sa fie mai politicoase, mai ales dupa ce au fost introduse noile sisteme automatizate de emitere a biletelor si munca lor s-a redus substantial, la fel si cozile. Asteptam sa apara si automatele de bilete in gari, precum in restul Europei. Si mai asteptam sa fie renovate garile, majoritatea lor au inca tot un aspect medieval.

Site-ul www.infofer.ro este o mizerie. Rar am vazut o mai mare nesimtire precum in acest caz. Site-ul nu functioneaza trei sferturi din timp, iar atunci cand functioneaza merge extrem de incet, obligand utilizatorul sa astepte minute in sir pana sa afle informatii despre trenurile dorite. Se pierd astfel exact avantajele pe care era firesc sa le ofere internetul, adica viteza si comoditatea; inca este mai usor sa obtii o informatie sunand la agentia CFR decat online. Binenteles, la agentie orarul este fix, nu poti suna la orice ora, iar infromatiile de pe site nu corespund cu cele din gara. Normal ca nu se pot cumpara bilete online, la fel ca in vestul Europei. Ar fi prea complicat pentru SNCFR.

Initial credeam ca si acest site a fost realizat printr-o licitatie aranjata, in care un fericit nepotel de persoana importanta si-a luat comisionul. Dar nu este asa, se pare ca a fost executat “in house”, de catre Centrul de Informatica Feroviara. In acest caz, dau mai mult credit incompetentei crase a acestei institutii decat unui furt premeditat. Doar trebuia sa lucreze undeva si babalacii care o freaca intr-un birou de zeci de ani sau tinerii fara slujba protejati de sefi; la informatica se pricepe oricine, nu? E ca fotbalul, vremea si politica…

Ce solutii exista? Investitiile vor veni pana la urma, inevitabil, mai ales din fonduri europene. Dar banii sunt insuficienti, o schimbare de mentalitate este vitala. Acest colos anchilozat intr-o birocratie sufocanta nu poate rezista competitiei firmelor de transport auto sau companiilor aeriene low-cost si nici chiar subventionat nu poate sa isi serveasca menirea, sa ofere servicii bune la preturi mici calatorilor fara pretentii deosebite, asta ca sa nu mai pomenesc de impactul minim pe care sistemul ferociar ar trebui sa-l aiba asupra mediului inconjurator…

1

One Response

  1. ionescu ion
    31 Martie 2011

Write a response